مقالات آموزشی

طرز تهیه استانبولی پلو با دستور پخت ویژه

طرز تهیه استانبولی پلو با دستور پخت ویژه

امروز با یک دستورپخت ساده و در عین حال بسیار لذیذ پیش شما آمده‌ایم. طرز تهیه یک غذای خوشمزه که بعد از یک روز کاری سخت، به محض رسیدن به خانه می‌توانید آن را طبخ کرده و از خوردن یک غذای عالی با طعم و عطر خارق‌العاده در کنار خانواده لذت ببرید.

استانبولی پلو یک غذای ساده و شیک و مجلسی است که حتی می‌توانید برای پذیرایی از مهمان‌ها نیز آن را طبخ کرده و یک سفره شیک، پهن کنید.

با ما همراه باشید تا فوت‌وفن خاص طبخ این غذا به روش‌های مختلف را یاد بگیرید.

استانبولی پلو

                            استانبولی پلو یک غذای سبک با دستور پخت راحت!

استانبولی پلو با گوجه؛ غذایی سبک و لذیذ

استانبولی پلو یا همان دمی گوجه، یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین غذاهای ایرانی است. این نوع پلو در اصل یک پلوی ترکیه‌ای است که در فرهنگ ایرانی جا خوش کرده از جمله لذیذترین غذاها به شمار می‌آید.

استانبولی پلو به دلیل نیاز به مواد اولیه کم و ارزان قیمت و همچنین سادگی در پخت و زمان پخت کم، سریع‌ترین غذایی است که می‌توان در پایان یک روز کاری دراز آن را آماده کرد و از خوردنش لذت برد.

مواد لازم برای پخت استانبولی پلو با گوجه عبارتند از:

برنج طارم هاشمی ممتاز

3 لیوان

سیب‌زمینی

4 عدد بزرگ

پیاز

2 عدد متوسط

گوجه

1 کیلو

نمک

به مقدار دلخواه

فلفل

به مقدار دلخواه

زردچوبه

به مقدار کافی

روغن

به مقدار کافی

آموزش مرحله به مرحله پخت استانبولی پلو:

مرحله یک:

گوجه‌ها را شسته و خرد کنید و داخل میکسر بریزید و ترکیب کنید تا پوره‌ای یک دست، درست شود. البته می‌توانید به جای میکسر از رنده نیز استفاده کرده و گوجه‌ها را خوب برنده کنید تا به پوره تبدیل شوند.

مرحله دوم:

پیازها را نگینی کرده و همراه با مقداری روغن داخل تابه بریزید و روی اجاق بگذارید. نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید، سپس پیازها را خوب تفت دهید تا کامل سرخ و طلایی شوند.

مرحله سوم:

سیب‌زمینی‌ها را نیز به صورت نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید. پس از سرخ شدن سیب‌زمینی‌ها، پوره گوجه‌فرنگی را به آن اضافه نمایید و بگذارید تا با هم بپزند و آب گوجه‌فرنگی خشک شود.

مرحله چهارم:

برنج را از قبل باید بخسانید. بهتر است برنجی که برای استانبولی پلو استفاده می‌کنید از نوع درجه یک باشد؛ زیرا عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و همچنین سبک‌تر است. پیشنهاد ما استفاده از برنج طارم هاشمی ممتاز است. برنج را که از قبل خیس کرده‌اید به همراه مقداری آب روی اجاق بگذارید.

به ازای هر پیمانه برنج یک پیمانه آب داخل قابلمه بریزید. نمک را به برنج اضافه کنید و بعد از جوش آمدن آب و خشک شدن آن، موادی که از قبل آماده کرده بودید را به برنج اضافه کنید و مخلوط کنید.

حرارت را کم کنید و بگذارید برای 45 دقیق برنج خوب دم بکشید. البته در این دستور پخت می‌توانید از رب گوجه‌فرنگی به جای پوره گوجه‌فرنگی استفاده کنید.

این پلو را با ماست موسیر یا ترشی سرو کنید، طعمی بی‌نظیر و خاص دارد.

استانبولی پلو

                      لذت یک وعده ناب‌ناب در کنار عزیزان را با استانبولی پلو تجربه کنید.

استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده؛ غذایی شیک و مجلسی

برای پخت استانبولی پلو دست شما، باز است؛ زیرا برای پخت این پلوی بی‌نظیر می‌توان از مواد اولیه مختلف استفاده کرد. راز شگفتانه این غذای لذیذ، نوع برنجی است که استفاده می‌کنید.

با استفاده از برنج طارم هاشمی ممتاز، بهترین پلوها را طبخ کرده و با یک وعده غذایی به یادماندنی از مهمان‌های خود پذیرایی کنید.

استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده؛ غذایی لذیذ و مناسب طبع کودکان و جوانان است که طرز تهیه راحت و زمان پخت کمی دارد.

مواد لازم برای پخت استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده:

برنج طارم هاشمی ممتاز

3 پیمانه

گوشت چرخ کرده

300 گرم

رب گوجه‌فرنگی

 3 قاشق غذاخوری

سیب‌زمینی

2 عدد بزرگ

زعفران

یک قاشق چای‌خوری

زردچوبه

به مقدار لازم

فلفل سیاه

به میزان دلخواه

روغن

به مقدار لازم

نمک

به مقدار لازم

آموزش مرحله به مرحله پخت استانبولی پلو با گوشت چرخ کرده

مرحله اول:

ابتدا برنج را بخسانید و سیب‌زمینی و پیاز را پوست گرفته و بشویید.

مرحله دوم:

پیازها را به صورت نگینی و خیلی ریز، خرد کنید و داخل ماهی‌تابه بریزید. پیازها را تفت دهید تا سرخ شوند. سیب‌زمینی‌ها را نگینی خرد کنید و به پیاز اضافه کنید بگذارید تا سیب‌زمینی‌ها نیز سرخ شوند.

مرحله سوم:

حالا گوشت چرخ کرده را به پیاز و سیب‌زمینی سرخ شده اضافه کرده و نمک و فلفل و زردچوبه بزنید و خوب تفت دهید تا کامل سرخ شده و تغییر رنگ بدهد. بعد از آن، زعفران دم‌کرده را داخل مواد بریزید و خوب مخلوط کنید.

مرحله چهارم:

برنج استانبولی پلو با گوشت چرخ‌ کرده باید به صورت آبکش باشد. پس یک قابلمه آب را روی اجاق بجوشانید و برنج را به آن اضافه کنید. یادتان نرود که به برنج نمک بزنید.

پس از نرم شدن برنج، آن را آب‌کش کنید.

مرحله پنجم:

برای درست کردن ته‌دیگ باید کف قابلمه کامل خشک شده و داغ شود. پس قابلمه خالی را روی حرارت بگذارید و کمی روغن زیر قابلمه بمالید، پس از داغ شدن، ته‌دیگی که دوست دارید زیر قابلمه بگذارید.

می‌توانید برای ته دیگ از نان یا سیب‌زمینی یا بال مرغ استفاده کنید. بال مرغ را از قبل آب‌پز کنید.

مرحله ششم:

پس از گذاشتن ته‌دیگ، یک لایه برنج داخل قابلمه ریخته و روی آن لایه‌ای از موادی که آماده کرده‌اید بریزید. به همین صورت یرنج و مواد آماده شده را به صورت لایه‌لایه اضافه کنید.

حرارت را کم کنید و برای 45 دقیق منتظر بمانید که برنج دم بکشد. اگر از برنج طارم هاشمی ممتاز برای پخت این استانبولی پلو استفاده کنید، عطر غذای شما همه جا را فرا گرفته و مزه آن زیر دندان می‌ماند.

استانبولی پلو

                         عطر و طعم متفاوت استانبولی پلو با برنج طارم هاشمی ممتاز!

استانبولی پلو گیلانی

استانبولی پلو گیلانی، یکی از انواع استانبولی پلو است که با مرغ آماده شده و طعم بی‌نظیری دارد. طرز تهیه این نوع استانبولی پلو نیز مثل سایر استانبولی پلوها است با این تفاوت که از برنج درجه یک ایرانی، برای طبخ آن استفاده می‌شود.

مواد لازم برای طبخ استانبولی پلو با مرغ:

برنج

3 پیمانه

سینه مرغ

نیم کیلو

سیب‌زمینی

 3 عدد بزرگ

لوبیا سبز خرد شده

1 لیوان

رب گوجه‌فرنگی

1 قاشق غذاخوری

پیاز

2 عدد متوسط

سیر

2 الی 3 حبه

نمک

به مقدار لازم

دارچین

به مقدار لازم

فلفل سیاه

به مقدار لازم

زردچوبه

به مقدار لازم

روغن

به مقدار لازم

آموزش مرحله به مرحله طبخ استانبولی پلو با مرغ

مرحله اول:

ابتدا برنج( ترجیحاً برنج طارم هاشمی ممتاز) را در آب ولرم بخسانید و مرغ را روی حرارت بگذارید تا بپزد. لازم به ذکر است که مرغ باید با پیاز پخته شود تا بوی زخم آن گرفته شود.

یکی از فوت‌وفن‌های خاص در پخت این نوع استانبولی پلو، این است که اول سینه مرغ را در پیاز داغ خوب تفت دهید و سرخ کنید بعد دو لیوان آب آن اضافه کنید و بگذارید روی حرارت ملایم به آرامی بپزد.

مرحبه دوم:

دو عدد پیاز متوسط را پوست گرفته و بشویید و نگینی خرد کنید. پیازهای خرد شده را داخل روغن تفت دهید و زردچوبه را به آن بیفزایید.

مرحله سوم:

سیرها را رنده کرده و داخل پیاز داغ بریزید و بعد رب گوجه‌فرنگی را به آن‌ها اضافه کنید. مواد را خوب تفت دهید تا بوی سیر و رب همراه پیاز داغ ترکیب شود. حالا لوبیا سبز را به مواد بیفزایید و نمک و فلفل بزنید.

مرحله چهارم:

سینه مرغ پخته شده را ریش‌ریش کنید و داخل مواد سرخ شده بریزید. خوب تفت دهید و حرارت زیر ماهی‌تابه را کم کنید و بگذارید، طعم و عطر مواد درهم آمیخته شود.

مرحله پنجم:

آب را بجوشانید و برنج را داخل آن بریزید و نمک بزنید. پس از نیم پخت شدن برنج آن را آب‌کش کنید. کف قابلمه را روغن بزنید و ته‌دیگ دلخواه خود را داخل آن قرار دهید.

حالا برنج و مواد سرخ شده را به صورت لایه‌لایه، داخل قابلمه بریزید و بگذارید دم بکشید.

این استانبولی پلوی بی‌نظیر را در کنار ترشی و سالادشیرازی سرو کنید.

استانبولی پلو

              برای ایجاد تفاوت در غذاها از برنج طارم هاشمی ممتاز استفاده کنید!

حالا آماده هستید یک شام لذیذ برای اهالی خانه درست کنیم؟

استانبولی پلو یک غذای خوش‌مزه و لذیذ است که به روش‌های مختلفی پخته می‌شود از این رو با هر ذائقه و سلیقه‌ای سازگار است.

استانبولی پلو یک غذای ساده با مواد اولیه ارزان قیمت است که در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توان آن را آماده کرد.

تنها ترفند خاص و راز خوش‌طعم بودن این غذا، برنجی است که استفاده می‌کنید. توصیه ما به شما خرید برنج طارم هاشمی ممتاز است.

سؤالات متداول

برای پخت استانبولی پلو از چه گوشتی می‌توان استفاده کرد؟

برای پخت استانبولی پلو می‌توان از گوشت چرخ‌ کرده، سینه مرغ و گوشت قرمز استفاده کرد. البته می‌توان به جای گوشت از سویا استفاده کرد که طعم و عطر متفاوتی به غذا می‌دهد.

استانبولی پلو را با چی سرو کنیم، خوشمزه می‌شود؟

ماست ساده کم چرب، ماست موسیر، ترشی لیته و ترشی مخصوص و سالاد شیرازی در کنار استانبولی پلو بی‌نظیر هستند.

برای استانبولی پلو چه برنجی مناسب است؟

اگر دوست دارید یک استانبولی پلوی شیک و مجلسی با عطر و طعم خاص را سرو کنید، بهتر است از برنج طارم هاشمی ممتاز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *